DJ Szövetség - Magyar DJ és Producer Egyesület

Bármilyen jó tracket is csináltál, automatikusan, "sültgalambként" nem fog jönni egy fillér jogdíj sem. A dalt le kell jelenteni MINDEGYIK közös jogkezelő szervezetnél (ARTISJUS, EJI, majd pedig bizonyos esetekben a MAHASZ – lásd lejjebb).

1. Szerzői, előadói lejelentések

  • LEGFONTOSABB! Először az ARTISJUS-nál kell lejelenteni magát a szerzeményt, MIELŐTT bárkinek elküldöd, odaadod, megmutatod, stb. Így garantált, hogy senki nem tudja „lenyúlni” a dalodat, és azt sajátjaként lejelenteni. (Ehhez első alkalommal regisztrálni kell magad szerzőként az ARTISJUS-nál, az újabb szerzeményeknél ez a regisztráció már nem szükséges még egyszer, csak az újabb szerzemény lejelentése.)
  • Az EJI-nél (Előadóművészi Jogvédő Iroda) is le kell jelenteni a track-et, annak előadójával. Full saját track-nél értelemszerűen ez is te magad vagy. (A legelső alkalommal itt is regisztrálni kell magadat előadóművészként.)

2. Hangfelvétel kiadása, lejelentése

A következő, lényeges kérdés, hogy eladod-e a tracket bármilyen kiadónak, vagy saját magad maradsz a hangfelvétel-előállítói (kiadói) jogok tulajdonosa.

Fontos: Ha a track bármilyen formában (akár fizikailag, akár digitálisan, akár pénzért, akár ingyen) elérhetővé válik mások számára, az megjelenésnek tekintendő, így jogtulajdont is képez.

a) hangfelvétel-jogok eladása más kiadónak

  • Könnyen lehet, hogy semmilyen kiadót nem érdekel a track, innentől nem kérdés, hogy a tiéd marad.
  • Ha viszont sikerül valamilyen kiadóval megállapodni:
  • Szerződés szabályozza a téged illető bevételeket.

    • Általában fix összegért veszik meg a tracket, és minden jog (kivéve a szerzői és előadóművészi, mert ezek nem elidegeníthetőek) a kiadóé lesz. Tehát a licenszek, válogatásokon való megjelenések, egyéb felhasználások utáni bevételek, jogdíjak, stb. MIND a kiadót illetik. Cél, hogy minél nagyobb fix összeget kapj a track után. 100-200 Euró, amit manapság egy ismeretlen producernek szoktak fizetni egy-egy dalért, arra elég lehet, hogy a haveroknak büszkélkedj, hogy van már külföldi megjelenésed, de másra nem nagyon.
    • Érdemes lehet a szerződésbe belevenni – feltéve persze, ha a kiadó ebbe beleegyezik – bizonyos, téged illető jogokat is. Például:
      • A hangfelvétel-jogdíjakból bizonyos százalék a tied legyen.
      • Ne világ szinten („worldwide”) legyen minden jog a kiadóé, legalább a Magyarországon szerzett jogdíjak (vagy azok egy része) téged illessen.

b) ha saját magad maradsz a hangfelvétel jogtulajdonosa (kiadója):

  • Le kell jelentened a track-et a MAHASZ-nál is (illetve első alkalommal saját magadat – vagy cégedet – hangfelvétel-előállítóként kell regisztrálni)
  • Nem feltétlenül szükséges kiadót (céget) csinálni, magánszemélyként is lehetsz a hangfelvétel jogtulajdonosa
    • Ha komolyabban foglalkozol zenekészítéssel, természetesen érdemes vállalkozásként űzni, hiszen le tudod írni a költségeket, stb. A vállalkozás lehet:
      • egyéni
      • társas (elsősorban Kft. vagy Bt.)
    • Ha magánszemélyként szeretnél a hangfelvétel után jogdíj-jövedelmet felvenni, ún. 7-es adószámot kell kiváltani.

Akár kiadónak adod el a tracket, akár megtartod minden jogát, a minél jobb megállapodások megkötése és/vagy az adminisztrációs procedúráktól való mentesülés érdekében érdemes lehet egy ún. „publishing” céget megbízni azzal, hogy képviselje a te jogaidat, jelentse le a track-et a szükséges helyeken, menjen utána a jogdíjaknak, stb. A megfelelő partnercég megtalálásában esetleg érdemes lehet a DJ Szövetség segítségét igénybe venni.

Ha mindenhol le van jelentve a track-et, akkor az bekerül a közös jogkezelő szervezetek rendszerébe, és ha valahol felhasználják a zenédet, akkor járhat utána jogdíj.

3. Promóció

Az elkészült dalból magától NEM lesz sláger, magától NEM fogja senki játszani, MAGÁTÓL NEM JÖN UTÁNA EGY FILLÉR JOGDÍJ SEM. Utóbbihoz önmagában még nem elegendőek az előbbiek (adminisztráció, lejelentés, stb.), mert ha sehol nem megy le a dal, akkor az bevételt sem tud generálni.

  • Ha bekerül a dal egy online zeneáruházba (akár te magad viszed be, akár kiadóval szerződsz le), az még önmagában szinte nulla letöltést (és bevételt) jelent. (Vagyis: olyan, mintha „bedobnád a Dunába, és ússzon le a Fekete-tengerig.) Akkor lesz letöltés (és ebből pénz), ha a dalt megismerik és keresni kezdik. Ehhez:
  • A dalt PROMÓTÁLNI kell. Erre számos lehetőség van (itthon és külföldön is). Hazai szinten ma kb. 30-40 ezer forintból el lehet juttatni egy zenét nagyjából minden magyar DJ-hez. (Ez még természetesen semmilyen szinten nem garantálja, hogy játszani is fogják, vagy akár hogy egyáltalán meghallgatják.) Segítség lehet például, hogy a DJ Szövetség tagjai számára ingyenesen jár ez a szolgáltatás, melynek keretében a Szövetség minden tagja (több, mint 1000 DJ) megkapja az új zenékről szóló infókat, illetve letöltheti magukat a zenéket, köztük – ha tag vagy a szervezetben – a Tiedet is.

DJ Tudásbázis


elolvasom »

elolvasom »



elolvasom »

elolvasom »
Miért érdemes tagnak lenni a DJ Szövetségben?

DJ Szövetség - Magyar DJ és Producer Egyesület
1137 Budapest, Szent István krt. 2.
info@djszovetseg.hu
+36 70 502 7442